Register
A password will be e-mailed to you.

<< Bevezető

ZAVARTALANUL boldognak akarta Isten az embert, s úgy teremtette, hogy az ember, az ő képmása, boldog legyen földi életében, s e földi élet után halál nélkül költözzék át az örök boldogság honába. E föld maga a boldogság helye volt.

„Az Úr kezdetben – mondja a Szentírás – megalkotta a gyönyörűség paradicsomát… s az embert a paradicsomba helyezte.” (Mózes 1,12,2,8) Minő lehetett ez a paradicsom, a boldogság helye, melyben az egész természet az ember boldogítására, örömére szolgált!

Ha a szentatyákat kérdezzük, például Nagy Szent Vazult, azt mondják: a paradicsomban az egész természet, ég és föld, virág, növény, állat, a legnagyobb összhangban törekedett az ember boldogítására. A paradicsomban nem volt vihar, nem volt dermesztő hideg, vagy égető forróság; az állatok nem voltak vadak, hogy tőlük félni kellett volna; a föld nem termett tüskét, kórót, mindez csak a bűnbeesés óta van. Egy szellemes újkori író, Stolcz Albán, a következő gondolatokat írta le naplójában: „Isten azzal is büntette az embernek, a föld királyának bűnét, aki Ura ellen lázadott fel, hogy szétdúlta országát, a földet, s fellázította ellene a természetet.”

Miért röppen el félénken a kismadár, ha ember közelít feléje? Miért iramlik a dámvad, a szarvas az ember elől az erdők mélyébe? Miért nem közelítenek az emberhez, hisz az ember az ő királyuk? Miért merészeli a tigris, az oroszlán megtámadni az embert, a királyát? Az egész természeten, még az állatvilágban is észrevehető, mondja Stolcz Albán, a bűn lehelete, a bűn átka.

Mindez nem így volt a paradicsomban; ott az egész természet hódolt az Isten kegyelmében élő embernek, a föld királyának; a természet összes jelenségeiben az embert boldogította és Istenhez vezérelte.

Ebben a paradicsomban látják a szentatyák Szűz Mária első előképét. „Te vagy a paradicsom” – mondja a Boldogságos Szűzről szent Efrém -, „te vagy az ártatlanság és szentség földje.” (Sermo de Laudibus B.M.V.) A Boldogságos Szűz, mint a paradicsom, ment volt minden vihartól, a szenvedélyek vad viharaitól, az ő szíve telve volt az erény legszebb virágaival. „Üdvözlégy” – mondja damaszkuszi szent János -, „üdvözlégy, te paradicsom; boldogabb vagy te amaz ős édennél, mert benned az erény virágai virágoztak és belőled az élet fája fakadt.” (Oratio 2 inDeiapare nativitate.) És szent Germán püspök nem talált elég szót e második paradicsom leírására: „Üdvözlégy – mondta a szent püspök -, Istennek legkedvesebb s eszes paradicsoma…, melyben szép virágzó liliom és hervadhatatlan rózsa terem.” (Oratio in Deip. nativ.)

Mennyire különbözik Szűz Mária szívétől a mi szívünk! Szívünket hányszor korbácsolták fel a szenvedélyek viharai; hányszor járták át szívünket bűnös vágyak, indulatok égető heve, vagy a közönyösség dermesztő hidege! Ha a boldogságos Szűzhöz akarunk hasonlók lenni, ha az ő képét akarjuk szívünkbe vésni, akkor küzdenünk kell a közöny, a szenvedélyek és a bűn ellen.

Mint az ember egykor a paradicsomban csak boldogságot és gyönyört talált, s ott őt minden az éghez, Istenhez vezette; úgy ez a második paradicsom is, ez a „gyönyörűség kertje”, mint őt egy régi egyházi ének nevezi, az embert Istenre emlékezteti, Istenhez vezeti; itt Szűz Máriánál, az élő paradicsomnál újra boldogságot talál az emberi szív. A szenvedő Szűz Máriához siet, mert nála enyhülést talál szíve keservében-bánatában; Szűz Máriánál, e paradicsom közelében jól érzi magát, békére lel, boldognak érzi magát az ember: ezért van annyira elterjedve a Mária-tisztelet.

Az első paradicsomban nem tűrte meg Isten a bűnt; amint Ádám és Éva vétkeztek, Isten kiűzte őket a paradicsomból, s kérubot állított lángoló pallossal a paradicsom elé, hogy ide a bűn többé be ne férkőzzék. A második paradicsom, a Boldogságos Szűz még jobban ment a bűntől: őt a bűnnek még érintenie sem volt szabad.

Ezért mondja Szűz Máriáról Proklus (Oratio 4. in Dom. nativitate): „a paradicsomnál is dicsőbb vagy”, s damaszkuszi szent János: „amaz ős paradicsomnál is szentebb és istenibb vagy te”. (Oratio 1. in Deip. dormitione)

A Boldogságos Szűz, Isten ez élő paradicsoma meg volt kímélve fogantatása első pillanatától fogva a bűn leheletétől – ebbe a paradicsomba nem férkőzhetett be kígyó alakjában a sátán, a bűn. „Ebbe a paradicsomba – mondja damaszkuszi szent János -, a sátán nem talált utat.” Ezért ha mi ehhez a paradicsomhoz akarunk közeledni, hogy itt boldogságot és örömet szerezzünk lelkünknek, ki kell vetni a szívünkből minden bűnt és bűnös hajlamot.

De miért őrizte Isten oly nagyon a bűn leheletétől is ezt a második paradicsomot? Minden ember bűnben fogantatik. bűnben születik, csak Szűz Mária nem; de miért e kiváltság? Azért őrizte Isten Szűz Máriát még a bűn árnyékától is, mert az ő szívéből kellett az Üdvözítőnek fakadnia. „Te – mondja damaszkuszi szent János -, Te vagy a lelki paradicsom, ama égi szentebb és istenibb. Abban csak Ádám tartózkodott, míg benned maga az Úr; ki az égből szállt alá.” (Oratio 2. in Deiparae nativ.)

Akik Isten szolgálatára szentelik magukat, azoknak folyton e szép hasonlatot, előképet kell szemeik előtt tartaniuk. Ha azt akarjuk, hogy Isten lakozzék szívünkben, szívünket tisztává, szentté, a paradicsomhoz hasonlóvá kell tennünk. Isten csak olyan szívben foglal helyet, melyből a bűn száműzve van.

A  teljes könyv /Dr Mihályfi Ákos: Szűz Mária az Ószövetségben/ beszerezhető a váci Piarista Rendházban ill. Templomban,  vagy utánvétellel megrendelhető:
* Kriksz Judit
* Telefon:  +36-30/36 888 34

>> Az élet fája a paradicsomban

 

 

* * *

Köszönjük, ha – bár kisebb összegű, de rendszeres – utalással segíted hittérítő munkánkat!

Etikus Adománygyűjtő Szervezet Logó
Evangelizálunk az online térben (Metropolita), evangelizálunk az utcán (Győztes Bárány Közösség), és mélyszegénységben élő családok között, akiket élelmiszerrel, tüzelővel és taníttatással segítünk (Nyitott Ajtók Misszió), valamint egyengetjük állami gondozott gyerekek sorsát (Legyél Nevelőszülő!).
Metropolita Egyesület 3600 Ózd, Pázmány utca 6.
Nyilvántartási szám: 01-02-0016428 I Adószám: 18876842-1-05
HUF Számlaszám: 10700598-69996096-51100005

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.