Register
A password will be e-mailed to you.

<< Bevezető
<< előző rész: Az Élet Fája a Paradicsomban

AZ ISTENI Gondviselés irgalmas keze éppen oly módon akarta véghezvinni a megváltás nagy művét, ahogyan az ember bűnbeesése történt, hogy így a sátánt ugyanazokkal a fegyverekkel győzze le, amelyekkel az embert a bűn posványába terítette.

Az első asszony, az emberiség ősanyja, kinek életet kellett volna adnia gyermekeinek, vétke által a halál anyja lőn. Isten ezért egy második anyát szemelt ki az emberiség számára s ez az anya az életét adja gyermekeinek, hogy így „amint asszony által jutott az ember kárhozatba, asszony által vezettessék vissza az üdvösséghez.” (Tertullian, Liber di carne Christi c. 17.) Ezért Mária a második Éva, az emberek valódi anyja, aki csakugyan életet ad gyermekeinek. „Mária által, mondja Aranyszájú szent János, visszanyerjük az életet, melyet Éva által elveszítettünk.” (Sermo de arb.int.)

Éva nem felelt meg annak a magasztos hivatásnak, melyre őt Isten kiválasztotta, hogy az emberek anyja legyen; a második Éva, Mária, ezt a hivatást teljesen betöltötte. Mária helyrehozta, visszaszerezte azt, amit Éva elrontott, elvesztett. S ezért Éva és Mária életében a legszembeszökőbb ellentétet látjuk: egyiknél a bűn, a másiknál a kegyelem útjait, irányait, hatásait.

Szent Ambrus így fejezi ki az ellentéteket: „Tehát asszony által jött a rossz, de asszony által a jó is: Éva a porba rántott, Mária felemelt bennünket; Éva által szolgaságba jutottunk, Mária által ismét szabadok lettünk; Éva elvette tőlünk az állandóságot, Mária megszerezte nekünk az örökkévalóságot; Éva kárhozatba döntött a fa gyümölcse által, Mária a bűnbocsánatot hozta nekünk szintén a fa ajándéka által, mivel Krisztus, mint gyümölcs, függött a keresztfán.” (De institutione virg.II.nr.2.)

„Éva tüske volt – így szent Bernát -, Mária rózsa. Éva tüske, mindenkinek halált okozva, Mária rózsa, mindenkinek visszaadva az üdvösség reményét.” (Sermo de B. Maria Virhine)

Évához és Máriához az angyal szól: az egyikhez a sötétség angyala, a másikhoz az ég követe. Éva azonnal hisz a sötétség angyalának, bár amit az mond, ellenkezik Isten szavaival. Mária még a világosság angyalának sem hisz addig, míg meg nem győzi arról, hogy amit mond, Isten szava, hiszen így felel az angyalnak: hogyan fog ez megtörténni, amiről te beszélsz?

Éva nem hisz Isten szavának, többre becsüli a sátán sugallatát Isten parancsánál; viszont amint Szűz Mária meggyőződik az angyal szavaiból Isten akaratáról, habár az a legmélyebb titkot tartalmazza, mit emberi elme felfogni nem képes, azonnal mély és szilárd hittel válaszol: íme az Úr szolgálóleánya, legyen nekem a te igéd szerint. Ezért dicséri őt rokona, az agg Erzsébet is: „Boldog vagy, ki hittél, mert beteljesedik rajtad mindaz, amit az Úr mondott neked.”

Éva hitt a sátánnak, ezárt fájdalom, kín, gyötrelem, szomorúság lett a sorsa: elsőszülött fia saját testvérét gyilkolta meg. Szűz Mária hitt Isten szavának, ezért a menny legnagyobb boldogságában részesült: ő lett a Mennyország Királynője, elsőszülött Fia – szent Pál apostol szerint: „Elsőszülött a sok testvér között” – testvéreit menti meg a haláltól.

Éva büntetése lett, hogy fájdalommal szülje gyermekeit. És íme minden nő, midőn anyává lesz, nagy kínok és gyötrelmek között, nemegyszer saját élete árán szüli meg gyermekét. Így tehát minden anya érzi Éva bűnének büntetését. Egyetlen anya nem érezte ezt: Mária, Krisztus édesanyja.

Már szent Germán pátriárka így ír: „Üdvözlégy, ki által a büntetés ígérete, hogy fájdalommal fogod szülni magzataidat – örömmé változott!” (Oratio in Deip. nativ.)

És szent Ágoston szerint: „Krisztust szűz szüli: megváltozik a természet, de eltöröltetik a bűn is. Elnémul az Éva szerencsétlenségét hirdető szózat, mert Mária örömmel szülte az Urat.” (Serm 120) Szent Bernát pedig így kiált fel: „Ó, valóban új csodák! Fogantatás szégyen nélkül, szülés fájdalom nélkül. Ebben a szűzben megváltozott az Évára kimondott átok, mert Fiát fájdalom nélkül szülte.. ó Te vagy az egyetlen, aki az általános átok alól kivétetett, és az anyák keserveitől ment maradt.” (Serm 4 de nativ.)

„Éva által az emberiség a bűn hatalmába esett; Szűz Mária széttörte a bűn jármát s egyszülött Fia által megnyitotta az elzárt Mennyországot. Ezért Éva az átok, Mária az üdvösség és az áldás anyja. Az a bűnnek átkos szerzője… ez pedig az érdem áldott szülője.” (Serm in nativ. Domini), mondja szent Ágoston. Éva anyánktól a halált, Szűz Máriától, e második anyánktól az örök életet nyertük. Éva megállott a jó és rossz tudás fájánál, és kezét kinyújtá e fa gyümölcse után, ami rá és gyermekeire halált hozott. Szűz Mária nem nyúlt e fa gyümölcse után, ezért az Élet Fája hajolt le hozzá, hogy leszakíthassa és gyermekeinek adhassa annak áldott gyümölcsét.” (Joannes Geometra)

Évától csak bűn, büntetés és nyomor származott ránk, Szűz Máriától ellenben kegyelmet, malasztot és áldást nyerhetünk. „Éva által sírba jutott az ember, Mária által az égbe.” (S.Ephrem, Sermo 1.)

Első anyánk kevély és nagyravágyó volt, Istenhez akart hasonló lenni, s épp emiatt a sátánhoz lett hasonló. Második anyánk, Mária alázatos volt: ez az alázatosság őt felemelte, Isten anyjává tette, „mivel rátekintett szolgálójának alazatosságára.” (Luk 1,48) Éva szavára hallgatott Ádám, s vétkezett, – aki Mária szavára halgat, nem vétkezik. (Szent Antonius)

Amíg a megigazulás által újra nem születtünk, Éva gyermekei voltunk, de a megigazulás pillanatától fogva valósággal Szűz Mária a mi anyánk. S benne, kiben minden erényt eszményi tökéletességben lelhetünk fel, az anyai erények is eszményi tökéletességben tündökölnek. Szűz Mária jobban megfelel anyai hivatásának, mint mi azt el tudjuk képzelni. Szűz Mária valódi anyai szeretettel viseltetik irántunk, olyan szeretettel, melyhez földi anyánk szeretetét nem is hasonlíthatjuk. Édesanyánk iránt bizalommal viseltetünk, ezt a bizalmat Mária is megérdemli. Ha az embert mindenki el is hagyná a földön, édesanyjára akkor is számíthat. Mi is számíthatunk mindig a Boldogságos Szűzanyára, akit Isten végtelen jósága anyánkul adott.

Én azt hiszem, ha egy előkelő hölgy véletlenül találkozna megholtnak hitt, rongyokba takart, elzüllött életű, hálátlan fiával, nem tudná megtagadni anyai ösztönét, s ezt az elzüllött, rongyos gyermeket is szeretettel szorítaná karjaiba. Ha a földi anya ilyen szeretettel képes szeretni gyermekét, milyen gyengéd lehet Szűz Máriának, az anyák eszményképének szeretete irántunk! Ne rettentsen minket vissza múltunk szennye, mert bármilyen bűnösnek és nyomorultnak is érezzük magunkat, ő mégis a mi anyánk és nem fordul el soha gyermekétől.

Hosszú ideig voltunk Éva gyermekei, hosszú ideig követtük és utánoztuk első anyánkat. Végigtekintve múltunkon, szomorúan be kell ismernünk, hogy nagyon is hasonlítunk első anyánkhoz. Előttünk is ott állt az élet fája, de ot volt a jó és a rossz tudás fája is; hallottuk gyakran Isten szavát, parancsait, de hallottuk a kísértő sátán suttogását is, és lelkiismeretünk kénytelen bevallani, hogy bizony sokszor inkább hallgattunk a kísértő suttogásra, mint Isten nyílt és egyenes szavára, és a jó és rossz tudás fájának halálthozó gyümölcsét kívánatosabbnak ítéltük az életfa gyümölcsénél.

Legyünk legalább a jövőben Mária gyermekei! Amily hasonlók voltunk multunkban Éva anyánkhoz, legyünk olyan hasonlók ezután Máriához, égi anyánkhoz, kérjük tőle, minden kegyelem közvetítőjétől, ezt a kegyelmet! Az ő anyai szíve elfeledteti múltunk hűtlenségeit, ha ezután igyekszünk igaz gyermekei lenni. S ekkor érezni fogjuk az ő anyai szeretetének egész melegét.

A  teljes könyv /Dr Mihályfi Ákos: Szűz Mária az Ószövetségben/ beszerezhető a váci Piarista Rendházban ill. Templomban,  vagy utánvétellel megrendelhető:
* Kriksz Judit
* Telefon:  +36-30/36 888 34

>> A sátánt legyőző Asszony

 

 

* * *

Köszönjük, ha – bár kisebb összegű, de rendszeres – utalással segíted hittérítő munkánkat!

Etikus Adománygyűjtő Szervezet Logó
Evangelizálunk az online térben (Metropolita), evangelizálunk az utcán (Győztes Bárány Közösség), és mélyszegénységben élő családok között, akiket élelmiszerrel, tüzelővel és taníttatással segítünk (Nyitott Ajtók Misszió), valamint egyengetjük állami gondozott gyerekek sorsát (Legyél Nevelőszülő!).
Metropolita Egyesület 3600 Ózd, Pázmány utca 6.
Nyilvántartási szám: 01-02-0016428 I Adószám: 18876842-1-05
HUF Számlaszám: 10700598-69996096-51100005

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.