Register
A password will be e-mailed to you.

A coloradói egyetem kutatója, Lawrence Williams és a Yale Egyetemen dolgozó kollégája, John Bargh kísérleti alanyaik egy részének kezébe egy csésze forró, a többiek kezébe pedig egy pohár jeges kávét nyomtak, majd arra kérték őket, hogy egy kérdőív segítségével ítéljenek meg egy személyt. Kiderült, hogy azok, akik forró kávét tartottak kezeik között, "melegebben" – gondoskodóbbnak és nagyvonalúbbnak – ítélték meg ugyanazt a személyt, mint azok, akik jeges kávét szorongattak előtte. Ezek után a résztvevők választhattak egy kis ajándékot – maguknak vagy egy barátjuknak. E feladat megoldása előtt egy meleg, illetve egy hideg zselépárnát kellett tartaniuk, és a hőmérséklet ismét befolyásolta az embereket: azoknak, akik meleg párnát fogtak, több mint a fele egy barátjának választott ajándékot. A hideg párnát tartóknak csupán egy negyede volt ilyen önzetlen. 

"Mindent egybevéve tehát a hőmérséklet fizikai érzete befolyásolja a másokról alkotott benyomásainkat és a velük szembeni viselkedésünket, méghozzá anélkül, hogy ennek tudatában lennénk", foglalják össze a kutatók eredményeiket. Úgy gondolják, hogy a testi és lelki melegség érzetét ugyanaz az agyközpont dolgozza fel: az insula, a nagyagykéreg egy befelé forduló része.


 
Williams és Bargh szerint nem véletlenül beszélünk "melegségről" a bizalom és a barátság kapcsán. Már Solomon Asch is sejtette, hogy az elvont pszichológiai fogalmak nyelvi gyökere a konkrét fizikai észlelésben rejlik, írják cikkükben. Most, fél évszázaddal később kezdjük megérteni, miért olyan fontos a meleg-hideg dimenzió társas viselkedésünk szempontjából. Ennek oka a kisgyermekkorban, a szüleinkkel kapcsolatos első tapasztalatainkban keresendő, akik "melegséget, védelmet, biztonságot és élelmet" adnak, vélik a kutatók. Ezeknek a tapasztalatoknak köszönhető, hogy szoros kapcsolat alakul ki a fizikai és pszichikai melegség eltérő fogalma között.

* * *

Köszönjük, ha – bár kisebb összegű, de rendszeres – utalással segíted hittérítő munkánkat!

Etikus Adománygyűjtő Szervezet Logó
Evangelizálunk az online térben (Metropolita), evangelizálunk az utcán (Győztes Bárány Közösség), és mélyszegénységben élő családok között, akiket élelmiszerrel, tüzelővel és taníttatással segítünk (Nyitott Ajtók Misszió), valamint egyengetjük állami gondozott gyerekek sorsát (Legyél Nevelőszülő!).
Metropolita Egyesület 3600 Ózd, Pázmány utca 6.
Nyilvántartási szám: 01-02-0016428 I Adószám: 18876842-1-05
HUF Számlaszám: 10700598-69996096-51100005

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.