Register
A password will be e-mailed to you.

Minden parfüm, amit viselsz, elmond rólad valamit, arról hogy ki vagy, vagy milyen üzenetet szeretnél közvetíteni a többi ember felé. Saját parfümöd rád is hat, a hangulatodra, közérzetedre, önbizalmadra és kisugárzásodra, és hat a körülötted lévőkre, azáltal hogy érzik az illatodat.

Miért olyan különleges az illatok hatása?

Amikor 18 év után egyetemistaként újra betettem a lábam egy óvodába, ugyanolyan illat volt, mint kisgyerek koromban a régi óvodámban. Ugyanaz a fertőtlenítő, távolról sejlő menzaszag, gyerek-illat, gyurma és gyerek fogkrém illata, régen elfelejtett embereket, eseményeket idézett fel 5 éves koromból. 
Nem dobom ki a kiürült parfümös üvegeket sem, elteszem őket a fiókomba, és elég újra beleszagolni a kupakba, hogy felidézzem az emlékeimet abból a korszakból, amikor azt a parfümöt használtam.

Az öt érzékelés közül a szaglásnak különleges kapcsolata van az emlékezettel. Az érzelmekért és az emlékezetért felelős agyterület a limbikus rendszer az orrban elhelyezkedő szaglóhámból közvetlenül kap információt. Ezért az illatokkal, szagokkal egybekötött emlékek nagyon erősek, és gyakran van érzelmi töltetük. Az állatvilágban sokkal fontosabb a szaglás, mint az embereknél. Mi gyakran észre sem vesszük, háttérbe szorítjuk a szaglás által közvetített információkat a látáshoz, halláshoz képest. Úgy vannak ránk hatással, hogy nem is tudatosulnak közben. Az érzelemmel telített emlékek mellett az érzelmi állapotokat is befolyásolják a szagok, illatok. Valamint nagy hatással vannak a párválasztásra, a táplálkozásra és a veszélyhelyzetek észlelésére is.

Út a hozzánk illő parfüm megtalálásához

Soha nem fogjuk egyesével végigszagolgatni az összes parfümöt egy parfümériában. Megszagolhatunk ötöt, esetleg tízet, ez után annyira telítődünk, hogy már nem vagyunk képesek újabb illatok befogadására. Tetszik egy illat? Fújjunk a bőrünkre, és viseljük egész nap. Sose vásároljunk parfümöt egy ilyen próba nélkül. A parfümöknek az idő múlásával teljesednek ki a jegyei, és a saját illatunkkal, bőrünkkel is reakcióba lépnek. Ha új parfüm van rajtunk, figyeljük, hogyan reagálnak a környezetünkben lévők, akik már megszokták eddigi illatunkat. "De jó illatod van!" "De finom illat van, kié ez a parfüm?" ha ilyen reakciót kapunk, ez azt jelenti, jól áll nekünk az adott parfüm.

De hogyan találjam meg, mit is fújjak magamra?
Korábbi parfümjeinkből már sejthetjük, mely illatkategóriákhoz vonzódunk. Én például nem kedvelem a cukros, édes illatokat. Tehát ha Paris Hilton új illatot dob a piacra, nem szaladok hogy magamra fújjam, mert utána nem győzöm majd lemosni. Viszont ha Calvin Klein rukkol elő egy új unisex parfümmel, biztos hogy azonnal ott termek és kipróbálom. Általában van valami közös azokban a parfümökben, amelyek tetszenek nekünk, egy közös illatjegy, vagy azonos illatkategória. Ha új parfümöt keresünk, kérdezzük meg az eladót, hogy abból a kategóriából milyen más parfümöket tud ajánlani.

A négy illatkategória

1. Zöld / citrus / ózon
Könnyed és friss illatok, a tisztaság érzetét keltik. A tengerpart, napsütés, víz, vagy zöld mezők jutnak eszünkbe ha megszagoljuk őket. Főként tavasszal, nyáron szokás használni ebbe az illatkategóriába tartozó illatokat, mivel illékonyak és nagyon könnyűek.
Példák: Estee Lauder’s Green Tea, Bvlgari Eau Parfumee, Calvin Klein Escape.

2. Édes és virágos
A frissen vágott virágok lágy, nőies, romantikus illatát idézi, a rózsa, a jázmin, a liliom tartoznak ide. A virágos jegy lehet lágyabb vagy erősebb, keveredhet fehér virágokkal, vagy citrusos, esetleg zöld illatjegyekkel. Egész évben nagyon népszerűek, évszaktól és napszaktól függetlenül.
Példák: Dolce and Gabbana Light Blue, Chanel No19, Ralph Lauren Romance, Dior Addict 2, Chanel No5. Láthatjuk, hogy a kategórián belül is vannak édesebb (klasszikus virágos), és lágyabb (zöld, vizes vagy citrusos) jegyekkel kevert illatok.

3. Fűszeres / orientális
Meghatározó illataik a pacsuli, a szantálfa és a vanília. Általában nehezebb, gazdag és bonyolult illatok, amelyek magabiztosságot és erotikus vonzerőt sugároznak. Tökéletesek esti használatra, főként ősszel, télen szokás viselni ezeket az illatokat, a nyári melegben túl nehéznek, fojtogatónak hathatnak.
Példák: Kenzo Flower, Calvin Klein Obsession, Dior Poison, Tommy Hilfiger True Star, Hugo Boss Deep Red, Chanel Coco.

4. Fás / föld
A fás illatok tipikus jegyei a cédrusfa, a fenyő, az ámbra és a moha. Általában citrusos és fűszeres illatjegyekkel társítják őket. Igazi klasszikus és romantikus illatok, letisztult egyéniséget fejeznek ki. Mivel inkább nehéz illatok, főként este, ősszel és télre javasolt a viselésük, de a citrusos jegyekkel keveredő illatokat módjával nyugodtan viselhetjük nyáron is.
Példák: Chanel Chance, Pink Sugar, Donna Karan Black Cashmere, Prada, Versace Woman.

Illatgardrób

Hány parfümünk legyen, és melyek legyenek azok? Átlagosan két illatot variálnak a nők: a nappalit, és az estit. Nappalra a zöld vagy a virágos, estére a fűszeres vagy a fás illatkategóriából választva.  Van aki úgy tartja, a legjobb ha mind a négy kategóriából beszerzünk egy-egy parfümöt, esetleg mindegyikből kettőt, külön hideg és meleg idő esetére. Mások nem ragaszkodnak annyira a kategóriákhoz, inkább azt tanácsolják, hogy egy adott hangulathoz, eseményhez válasszunk parfümöt. Gyerekkoromból jól emlékszem, hogy Dior Poison-ja volt mamám színházba menős parfümje, amit kizárólag akkor viselt, és minden tekintetet magára vonzott az illatával és a ruhájával. Nappal bántóan harsánynak, értelmetlenül bonyolultnak hatott volna ugyanez az illat. 
Vannak olyanok is, akik egyetlen, rájuk jellemző parfümhöz ragaszkodnak, ami a védjegyükké válik. Beszerzik testápoló, tusfürdő, illatosított púder formában is, és mindig azt viselik. Nappalra kevesebbet, estére bőkezűbben permetezve magukra az illatot. Mindig az adott ember egyéniségétől függ, hogyan építi fel az illatgardróbját. Ajánlom, hogy ruházzunk be legalább egy márkás, drága, minőségi parfümbe, az illatok fontosságát ismerve ne ezen spóroljunk, nem éri meg.

Hogyan viseljük?

1. Hová fújjuk?

Kb 15 cm távolságból, szabadon lévő bőrfelületre, ahol a vérkeringés élénk, ami az illatanyag folyamatos párolgását biztosítja. Ilyen a nyak, a csukló belső fele, a dekoltázs, a könyökhajlat. Okos dolog, ha nem egy pontra fújjuk a parfümöt, hanem például hajunkra vagy a ruhánkra, mégpedig úgy, hogy magunk elé/fölé fújunk egy kis illatfelhőt, és alásétálunk, megvárva, hogy ránk ülepedjenek a parfüm finom kis cseppecskéi. A parfüm egyenletesebb eloszlása hosszabban tartó és kevésbé intenzív illathatást biztosít.
Tipikus hibák: Ne fújjuk a parfümöt közvetlenül, koncentráltan a ruhára, és soha ne fújjuk hajkefére. Szintén rossz ötlet a nyakra fújni, ha tudjuk, hogy valaki meg fog csókolni minket az adott területen, mert a legfinomabb illatot sem kellemes koncentrált formában leenni a bőrről. Randevú előtt legjobb a hajra felvinni a parfümöt a fentebb leírt módszerrel. A bőrre felvitt parfümöt hagyjuk magától elillanni, ne dörzsölgessük, ez szétroncsolja az illatmolekulákat.

2. Mennyiség
Illatkategóriától és az illatanyag koncentrációjától függ. Egy, maximum két fújás. A citrusos, friss, könnyen illanó illatokat használhatjuk bőkezűbben, a fűszeres, fás, vagy az édesebb virágos illatokat nagyon mértékkel! Alapszabály, hogy mindig egy kicsivel kevesebbet fújjunk, mint amennyit "pont elég"-nek érzünk, hiszen mi már megszoktuk az illatot, és 5 perc után már csak akkor érezzük, ha külön arra koncentrálunk. Viszont mindenkinek, akivel találkozunk, az illatunk egy új inger, és nem is biztos, hogy mindenki kedveli az adott parfümöt.
A legideálisabb lenne, ha tőlünk körülbelül 2-2,5 méternél nem terjedne tovább a parfümünk illata. Az illatunkkal azokat akarjuk meghódítani, akikhez közel vagyunk, és nem az egész konferenciatermet. Erre van a ruhánk, a sminkünk és a mosolyunk.
Tipikus hibák:
Aki parfümmel gyilkol. A parfümje betölti a buszt, ha egy taxiban utazunk vele, le kell húznunk az ablakot, ha puszit ad, hátrahőkölünk. Legyen bármilyen finom illatú egy parfüm, nagy mennyiségben már taszító. A túl erős parfüm hivalkodónak hat, agresszívvé teszi az embereket, mert úgy érzik, az illető túl közel jött hozzájuk, nem tudnak előle kitérni. Férfiak is gyakran elkövetik a parfüm-túladagolás hibáját. Mit is szoktunk ilyenkor gondolni az illetőről?
Könnyebb túladagolni a fűszeres és fás kategóriába tartozó parfümöket, ezért ezek használatánál különösen vigyázzunk, hogy csak egyszer, és kicsit fújjunk ki belőle.

Hol vásároljunk?
– A nagy parfümériákban biztosak lehetünk a minőségben, viszont ott a legdrágábbak a parfümök.
– Egy kicsivel olcsóbb megoldás, ha utazáskor a reptéri tranzit-ban vásárolunk.
– Én már évek óta az online parfüm-rendelést használom. Ha megtaláltam a megfelelő illatot, kipróbáltam, és elégedett vagyok vele, akkor megrendelem az internetről. Vigyázni kell, hogy az ember csak megbízható weboldalról rendeljen. Kamu-gyanús egy olyan oldal, ami ingyenes webtárhelyet használ, ahol nem lehet átutalással fizetni csak utánvéttel, vagy ahol nincs visszavásárlási garancia. Az is felkeltheti a gyanúnkat, ha ingyenesen regisztrálható e-mail címen tartja a kapcsolatot a vevőkkel. Ha a parfüm nem eredeti csoomagolásban van, vagy a papírdobozt takaró fólia sérült vagy hiányzik, küldjük vissza a parfümöt (anélkül, hogy fújnánk belőle, mert akkor általában nem veszik vissza.)
– Kínai piacon is vehetünk parfümöt, de ott a legrizikósabb a vásárlás. Ne vásároljunk olyantól, akinek csak egy darab van az adott termékből. Már vettem eredeti parfümöt piacon, jóval olcsóbban a bolti árnál, és nem vertek át, de utólag úgy látom, nem éri meg a kockázatot, főleg a webáruházak megjelenése óta.

Még egy kis segítség! – Próbáljuk ki az ingyenes parfümtanácsadást
A nagyobb online parfümáruházak ingyenes parfümtanácsadással is foglalkoznak, amely általában e-mailen keresztül történik. A tanácsadást hozzáértő szakemberek végzik. Első lépésben minél több információt gyűjtenek az adott személyről, hogy az ízléséhez és egyéniségéhez leginkább illeszkedő illatgardróbot tudják neki összeállítani.

A Parfümcenter internetes parfüméria weboldalán próbáltam ki a parfümtanácsadást. Hogy milyen információkat kell megadni? Az életkorom, kinézetem, hajszínem, szemszínem, bőrtónusom, öltözködési stílusom. A kedvenc évszakom, kedvenc virágom, az hogy milyen illatokat szeretek és miket nem. Mi a foglalkozásom, milyen helyeken fordulok meg általában. Milyen parfümöket kedveltem régebben, általában mely illatkategóriából választok, mely jegyek a szimpatikusak számomra.

Nemsokára meg is érkezett hosszú e-mailemre egy hasonló hosszúságú válasz. Elsőre látszott, a tanácsadó tényleg fordított időt arra, hogy válaszoljon, és megkeresse a hozzám illő parfümöket. Az email kedves hangvételű, tanácsai, fogalmazásmódja hozzáértésről tanúskodik. Az egyéniségemhez illeszkedő parfümöket pedig úgy ajánlotta, hogy az általam megadott információkra hivatkozott. Az ajánlott parfümök nevére kattintva meg is nézhettem őket a webáruházban. Nagyon elégedett voltam a szolgáltatással, és hamarosan elzarándokoltam egy parfümériába, hogy megszagolhassam az ajánlott parfümöket.

* * *

Köszönjük, ha – bár kisebb összegű, de rendszeres – utalással segíted hittérítő munkánkat!

Etikus Adománygyűjtő Szervezet Logó
Evangelizálunk az online térben (Metropolita), evangelizálunk az utcán (Győztes Bárány Közösség), és mélyszegénységben élő családok között, akiket élelmiszerrel, tüzelővel és taníttatással segítünk (Nyitott Ajtók Misszió), valamint egyengetjük állami gondozott gyerekek sorsát (Legyél Nevelőszülő!).
Metropolita Egyesület 3600 Ózd, Pázmány utca 6.
Nyilvántartási szám: 01-02-0016428 I Adószám: 18876842-1-05
HUF Számlaszám: 10700598-69996096-51100005

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.