Register
A password will be e-mailed to you.

A babona megmérgezi a felnőttek életét, akik azonban bevezetik gyermekeiket is az okkultizmus és az ezotéria csapdájába. Mátyás M. Gemma nővér a babona kerülését tanácsolja.

A Páli Szent Vincéről nevezett Szatmári Irgalmas Nővérek karizmája, küldetése a betegápolás és a nevelés. Ez utóbbinak köszönhetően sokszor találkoznak szülőkkel és gyerekekkel, családokkal, akiknek megismerik életét, problémáit, nehézségeit. „A babona még ma is gyakran megjelenik a családok életében, sőt, sokszor jellemzővé, uralkodóvá válik” – mondja Gemma nővér. A szülők a keresztény hitnek és tanításnak ellentmondva érdeklődnek a könnyű és gyors sikereket ígérő, valóban azonban veszélyeket rejtő ezotéria iránt, olykor jósnőt is felkeresnek, a gyerekeket pedig Haloween partikra viszik. Aztán jönnek a bajok… Az évi Haloween-őrülethez közel aktuálisnak tartottuk a beszélgetést a babonákról és nemcsak. Józsa János interjúja.

– Gemma nővér, vajon milyen gyakori a babona jelenléte a mai, szatmári családok életében és hogyan nyilvánul ez meg?

– Sajnos jelen van sokak életében, napi szinten. A Katekizmus tartalmaz egy nagyon komoly figyelmeztetést arra vonatkozólag, hogy ne essünk a babona vétkébe, amely lehet akár a vallásból következő gyakorlat elhajlása is, de alapvetően a vallásosság, az erős Istenhit hiányaként jelenik meg. Attól, hogy nem viszket a szemem még lehet örömöm, mert ez nem következménye a szemviszketésnek. Éppen így, az a tény, hogy adok vagy kapok pénzt nem függ attól, hogy viszket a tenyerem. Viszont ezek ,,egybeesése” hathat úgy a tudatomra, hogy elhiggyem, kapcsolat van a kettő között. Így alakul ki a babonához kapcsolódó tévhit.

Mindenféle tévtanítások, téveszmék léteznek, és azokból fejlődnek ki a babonák, majd az okkultizmushoz köthető tanok és cselekedetek: így a horoszkópok, az asztrológia, az ezotéria, a gyógyító kövek tana, a homeopátia, a jóga, a zen, a radiesztézia, a reiki, a Sai Baba, a virágterápia módszere, a tenyérjóslás, a kártyavetés, a jelek értelmezésének rendszerei, a jövőbe látás, a jósokhoz (médiumokhoz) való fordulás, a szektákhoz való kapcsolódás…

Az okkult cselekedetek arra törekszenek, hogy hatalmuk legyen az idő, a történelem és végső soron az emberek fölött. Amuletteket, kabalákat viselnek egyesek, hogy szerencsét hozzanak, vagy megóvjanak. Mindezek azonban ellent mondanak a szerető félelemhez kapcsolódó tiszteletnek és imádásnak, amellyel egyedül Istennek tartozunk. Ezért a babonaság, és a mindenféle okkultizmusból származó praktikák gyakorlása bűn az Isten első parancsa ellen, amely így szól: Szeresd Uradat Istened teljes szívedből, lelked mélyéből.

Az Ószövetségben a következőt olvassuk: „Ha majd bemégy a földre, amelyet az Úr, a te Istened ad neked, vigyázz, ne akard utánozni azoknak a nemzeteknek az utálatosságait. Ne akadjon közötted, aki fiát vagy lányát átviszi a tűzön, hogy megtisztítsa, vagy aki jósoktól tudakozódik, aki álmokat s jeleket magyaráz, ne legyen varázsló, se bűbájos, se aki ördöngösöktől vagy jósoktól kér tanácsot, se aki halottaktól kérdez igazságot. Mindezt ugyanis utálja az Úr, s az effajta vétkekért törli el azokat a nemzeteket utadból” (MTörv 18,9-12).

– Milyen veszélyeket rejt a babona az azt űzőkre?

– A babonaság, a mindenféle okkultizmusból származó praktikák, a varázslók-, boszorkánymesterek-, kártyajósok felkeresése, a spiritiszta összejöveteleken való részvétel, a mágia, a sátánkultusz, a sátáni szekták (amelyeknek a csúcspontja a „feketemise”) után való érdeklődés mind kiteszik az embert annak a veszélynek, hogy valamilyen ördögi rontás hatása alá kerülhet. A mágia minden formája ugyanis nem más, mint az ördög segítségül hívása.

Nem utolsó sorban szeretném a babonás cselekedetek közé helyezni a tetoválás jelenségét. Nem merünk róla beszélni pedig a tetoválással is egy rituálé alá veti magát az ember. A leviták könyvében olvashatjuk, a 19-ik fejezet 28-ik versében: „Halott miatt ne ejtsetek sebet testeteken, és ne vagdossátok be magatokat.” A testet ajándékba kaptuk Istentől, tisztelni kell, nem pedig díszíteni, mert a feltámadáskor ugyanezt a testet kapjuk vissza.

– Aztán a szülők bevezetik a gyermekeiket is a babonába. Itt jelenik meg a Haloween jelenség is? Mit gondol erről?

– Az okkult világ így határozza meg a Halloweent: „Az év legmágikusabb napja, Újév van az ezoterikus világban” aztán „ez az év legfontosabb ünnepe a sátán követőinek”

Mindezek ellenére a Szentírás ezt írja: „Jaj azoknak, akik a rosszat jónak mondják, és a jót rossznak; akik a sötétséget világossággá teszik, és a világosságot sötétséggé; akik a keserűt édessé teszik, és az édest keserűvé!” (Iz 5,20).

Halloween legendája hazugságokra épül, sőt a sátánista praktikákkal megegyezően fejlődik: kéri az ördögöt a kívánságainak teljesítésére, alkut köt a sátánnal, az embereknek ezoterikus rituálékat mutat. A Halloween jelenség a hagyományban, a szokásokban és a kereskedelemben tudatos vagy nem tudatos boszorkánysági praktikák és rituálék sorozata. Ez a dolog egy változatlan és határozott álláspontot kíván mindennel szemben, amit a Halloween, és általában véve a mágia felkínál.

Október 31. nagyon fontos dátum nemcsak a kelta kultúrában, hanem hasonlóképpen a sátánizmusban is: „a varázslók négy szabbatjának egyike”. Az első három „jótékonynak tűnő” momentumot jelent: a föld felébredését a téli álom után, a vetés idejét, az aratás idejét, míg a negyedik szabbat a tél érkezését jelöli és a nap legyőzését, a hideget, éhséget, halált.

A katolikus mindenszentek ünnepe nem kötődik a Halloween ünnepléséhez. IV Gergely pápa vezette be 840-ben és eredetileg májusban ünnepelték, nem pedig november elsején. 1048-ban Cluny Szent Odiló apát úgy határozott, hogy mindenszentek ünnepét november elejére teszi át, azzal a céllal, hogy „trónfosztottá” tegye a „Samhain” kultuszt.

A Halloween a nagy többségnek ma azonban jó kereskedelmi trükk, a szórakozási vágy kielégítésének egyik lehetősége, az az éjszaka, amikor minden megengedett, a gyerekek szórakoztatásának is egy módja. „Boldog Halloweent” szavakkal, és még ki tudja, milyenekkel díszítjük üzleteinket, partikat szervezünk, a gyerekeket is tanítjuk azzal, hogy álarcokat készítünk az iskolában…

– Milyen következményekkel járhat a gyermekekre a babona? Mivel találkozott? No és a felnőttekre? Milyen hatásokat élhetnek meg azok, akik beengedik az életükbe mindezeket?

– A gyermekek igen kitettek a veszélyeknek, nem személyes bűnük, hanem gyengeségük miatt. Több televíziós csatorna tanítja a mágiát és a spiritizmust, hozzá lehet jutni az újságárusoknál is az erről szóló könyvekhez, és a mágiához szükséges segédanyagokat üzletekben meg lehet vásárolni. Létezik több olyan újság és műsor, ahol a szexhez és az erőszakhoz nemegyszer sátáni gonoszság társul. Tömeges termékké vált az a fajta zene, amely a hallgatóságot teljesen zaklatott állapotba hozza. Itt különösképpen a sátáni rockra, -metalra gondolok. A középiskolákban – főleg Nyugat-Európában – hihetetlen módon elterjedtek a spiritizmus és mágia különböző praktikái, de ezeket megtanulhatják akár a mesékből is, amit néznek vagy a filmekből.

A beengedett, ellenőrizhetetlen erők okozzák egészség területén a testi és lelki problémákat; érzelmek területén a leküzdhetetlen idegességet, aztán a tönkrement házasságokat, elromlott barátságokat, a teljes érzelmi űrt; életkedv területén a depresszió mély formáit, a halál utáni vágyódást, a kétségbeesést, az öngyilkosság vágyát.

– Hogyan szabadulhat meg az ember a múltban elkövetett babona negatív hatásaitól, következményeitől? Feltételezzük, hogy megbánta és felhagyott vele.

– Elsősorban is tudatosítania kell, hogy ezek veszélyes gyakorlatok. Tudatosítania kell, hogy Isten végtelen szeretetét sértette meg azzal, amit tett, mert nem bízott az Ő gondviselésében. Nem szolgálhat két Úrnak senki sem! Komoly elhatározás szükséges a szakításhoz, és mély megbánás után következik a megtisztítás szentgyónás által. Az az ember, aki Isten kegyelmében él, az, aki intenzíven imádkozik, sokkal nagyobb biztonságot élvez, mint az, aki nem gyakorló, sőt a bűn állapotában él.

– Újra beindult a Halloween őrület. Ebben akkor semmiképp ne vegyünk részt, akár egy táncos mulatság kedvéért se öltözzünk be?

– Jól mondja, nagy őrület és bűn, tudatosítva mindezeket vagy sem. A részvétel ezen a napon valamilyen jellemző cselekedetben – legyen az akár egy mulatság kedvéért -, Isten megtagadása és meghazudtolása. Hiszen ezen a napon minden megengedett nemde?… Elfelejtjük, hogy a tíz parancsolat nem fenyítés, hanem Isten végtelen szeretetének jele irántunk, hiszen ezáltal akar megóvni minket a rossztól. Mindenszentek napján milyen lélekkel veszünk részt a szentmisén, tudva, hogy előző nap megfeledkeztünk Istenről a mulatság kedvéért… Pedig ez nem mulatság.

Lehet választani a jót, és én azt tanácsolom mindenkinek, hogy mulatságok helyett vegyen részt a mindenszentek-napi szentmisén, majd pedig gyújtson gyertyát elhunyt szeretteiért. A mindenszentek a névtelen szenteket gyűjti egybe, azokat, akik eljutottak Krisztus színének látásáig. Reméljük azt, hogy szeretteink is köztük vannak és a gyertya fényénél imádkozzunk értük. Így Krisztus fénye ragyoghatja be ezeken a napokon is életünket és oszlathatja a minket sokszor körülvevő sötétséget.

Forrás: www.szatmar.ro

* * *

Köszönjük, ha – bár kisebb összegű, de rendszeres – utalással segíted hittérítő munkánkat!

Etikus Adománygyűjtő Szervezet Logó
Evangelizálunk az online térben (Metropolita), evangelizálunk az utcán (Győztes Bárány Közösség), és mélyszegénységben élő családok között, akiket élelmiszerrel, tüzelővel és taníttatással segítünk (Nyitott Ajtók Misszió), valamint egyengetjük állami gondozott gyerekek sorsát (Legyél Nevelőszülő!).
Metropolita Egyesület 3600 Ózd, Pázmány utca 6.
Nyilvántartási szám: 01-02-0016428 I Adószám: 18876842-1-05
HUF Számlaszám: 10700598-69996096-51100005

6 hozzászólás

  1. Anthony22

    Ahogyan a fekete péntekkel sincs rendben: Magyar Katolikus Lexikon: fekete péntek →fájdalmas péntek . Fájdalmas péntek: →virágvasárnap előtti péntek →feketehéten, Máriának, a kereszthalálra készülő Fia szenvedéséből részesülő Anyának az ünnepe. – 1423: a kölni zsin. vezette be, a 16. sz-tól egész Galliában és Itáliában megtartották. XIII. Benedek 1727: az egész Egyh. számára előírta. A nagyböjt ősi lit. rendjéhez képest azonban mindig megmaradt jövevénynek, 1960 óta nem külön ünnep. →Hétfájdalmú Szűz, →Fájdalmas Boldogasszony, →pénteki zsolozsma **

    Válasz
  2. énvagyokaz angoltanár

    Hogyan viszonyuljon a kérdéshez az, akinek olyan a munkája, hogy annak része a Halloween-partik szervezése, reklámozása, az angolszáz kultúra megismertetése a diákokkal, ugyanis angoltanár?

    Válasz
  3. laca

    Kiváló cikk, a kedves nővér széleskörű tájékozódásáról tesz tanúbizonyságot, lájkolom. Megjegyzés: azok az „ősi vallások” amiket már jó ideje próbálnak a kereszténységnél (és a judaizmusnál) fejlettebbnek beállítani, panteista monizmusra épülnek, ami köszönő viszonyban sincs a monoteista világképpel, ezért elvetendők.
    A történelem során mindig is voltak próbálkozások: a judaizmuson belül a Kabbala, a kereszténységen belül a gnoszticizmus képviseli a panteista-monista eretnekséget.
    A Hamvas (Evola, Guénon) által képviselt perennializmus („őshagyomány”) egyébként szintúgy panteista monizmus. (Lásd továbbá: New Age, Theosophical Society, Lucis Trust = Lucifer Publishing Company, stb.)

    Miért nem biblikus a monizmus? (protestáns oldal):
    https://christiananswers.net/q-aiia/aiia-monism.html

    Perennializmus és univerzalizmus:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Perennial_philosophy

    *** Kiemelten ajánlott olvasmány a témában ***
    Gál Péter: A New Age keresztény szemmel (könyv, online olvasható):
    http://archive.is/b2N38

    Válasz
  4. István

    „Mindenféle tévtanítások, téveszmék léteznek, és azokból fejlődnek ki a babonák, majd az okkultizmushoz köthető tanok és cselekedetek: így a horoszkópok, az asztrológia, az ezotéria, a gyógyító kövek tana, a homeopátia, a jóga, a zen, a radiesztézia, a reiki, a Sai Baba, a virágterápia módszere, a tenyérjóslás, a kártyavetés, a jelek értelmezésének rendszerei, a jövőbe látás, a jósokhoz (médiumokhoz) való fordulás, a szektákhoz való kapcsolódás…” Eddig olvastam… Aki annyira tájékozatlan és műveletlen – apáca létére (!) -, hogy egy platformra helyezi a több ezer éves tradíciókra visszatekintő, a kereszténységtől jóval ősibb (és ezért eredetibb) vallási hagyományok gyakorlatát (hinduizmus – jóga; buddhizmus – zen) a gyógyító kövekkel meg a kártyavetéssel, az csak azt bizonyítja, hogy nemhogy e komoly keleti vallásokat (vallási gyakorlatokat) nem ismeri, de a saját vallási hagyományát sem érti. Tény, hogy a modern nyugat meghamisította, lerontotta e keleti tanokat (legalábbis önmaga számára.) De mivel erre nem utal az apácanő (azaz, hogy e romlott változatokra gondol), így feltételezhető, hogy így vélekedik mind India, mind Japán meghatározó spirituális hagyományairól. Sajnos ez egy általános jelenség a kereszténységen belül, azaz hogy képviselői még mindig hordozzák magukban ezt a fajta másokat lenéző, nem ismerő, elitista, nyugati gőgöt, mely önmaguk túl-, mások leértékelésében testesül meg. Egy önmagára igényes, valóban kulturált keresztény ember, aki érti és éli saját vallási hagyományát csak a legmélyebb tisztelettel nyilatkozhatna a világ más részeinek vallási hagyományairól, különösen – a Hamvas kifejezésével – az Őshagyományból a kereszténységnél jóval többet megőrzött hindi és buddhista hagyományokról. Egyébként a cikkben megemlített és valóban ál-ezoterikus, okkult jelenségek kritikája teljesen jogos, érvényes és támogatandó.

    Válasz
    • Kocsis Gyöngyi

      „Sajnos ez egy általános jelenség a kereszténységen belül, azaz hogy képviselői még mindig hordozzák magukban ezt a fajta másokat lenéző, nem ismerő, elitista, nyugati gőgöt, mely önmaguk túl-, mások leértékelésében testesül meg.” – Ez súlyos tévedés. Egy magát mélyen kereszténynek valló ember nem hihet keleti vallásokban, akármilyen mélyen gyökerezik is az, akármilyen tradíciókkal, hagyományokkal rendelkezik. Kiemelem az előbbi mondatomból a „nem hihet”-et, mert ez nem jelenti azt, hogy nem tiszteli. Azonban azzal, hogy véleményt nyilvánít róluk, még nem jelenti a tisztelet hiányát.
      Azzal, hogy elmondja az őszinte véleményét róluk, pont bátorságra és őszinteségre vall, mert egyszerűbb lenne finoman bájologni, a másik fél tetszését keresve az ő érzékenységét tisztelve nem az igazat mondani. De ezzel pont a hazugság bűnébe esne, nem beszélve arról, hogy ha valaki komolyan veszi a keresztény vallását, akkor pont hogy óvnia kell minden egyes embertársát azoktól a tanoktól, amelyek a másik felet a rosszba (mondjuk ki kereken: kárhozatba) viszik.
      Vagy cselekedjen hite ellen és legyen képmutató és bájologjon másokkal, hogy „Ó, a te hited milyen ősi!” ???
      Melyik magatartás az őszinte? Miért várják el a nem keresztények a keresztényektől, hogy hazudjanak és a hitük ellen beszéljenek?
      Fenti apáca pont hogy mindenkinek a JÓT akarta, hogy ne jusson babonaság miatt a kárhozatba és ezért kritikával illetni őt, nos …. nem túlzott önszeretet ez? Nem a saját megsértett kis gondolataim hisztikéje? El kellene a szándékán gondolkodni, mert nem az akarja a jót, aki azt mondja a szemembe, amit hallani akarok, hanem az akarja a jót, aki az igazságot mondja, még ha fáj is nekem.
      Az ő hite szerint pedig pont az az igazság, amit mondott. Akárhogy fáj, mert az igazság sokszor fáj.

      Válasz

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.