Register
A password will be e-mailed to you.

Hamvazószerdán és a rákövetkező vasárnapon a hívek homlokát az előző év virágvasárnapján szentelt barka hamujával hintik meg a szentmiséken, vagy kis kereszt alakú hamujellel jelöli meg a pap, miközben hagyományosan a következőket mondja: „Emlékezzél, ember, hogy por vagy és porrá leszel!” Újabban pedig hozzáteszi: „Tartsatok bűnbánatot és higgyetek az evangéliumban!”

A hamu az elmúlás jelképe. Eleinte a hamuval való megszórás csak nyilvános bűnbánók szertartása volt. Az idők során ez a szokás átalakult, majd a XII. századtól az egyházi szertartás része lett, amelyet még 1091-ben rendelt el II. Orbán pápa.

Mivel a vasárnapokat az Egyház nem tekinti böjti napnak, a VII. század óta szerdai nappal kezdődik a nagyböjt, így hamvazószerdától húsvét vasárnapig a böjti napok száma éppen negyvenet tesz ki. A Szentírásban és az abból kiinduló keresztény hagyományban a negyvenes szám mindig az egyes események jelentőségét emeli ki.

Jézus Krisztus nyilvános működésének megkezdése előtt negyven napot töltött a pusztában.

Negyven napig tartott a vízözön, negyven évig vándorolt a pusztában a zsidó nép, Mózes negyven napig tartózkodott a Sínai hegyen és Jónás próféta negyvennapos böjtöt hirdetett Ninivében.

A negyvennapos böjt a IV. századra vált általánossá a keresztény világban. A XI. századig olyannyira szigorú volt, hogy késő délutánig semmit sem ettek; húst, tejterméket és tojást pedig a böjti napokon egyáltalán nem fogyasztottak.

Az egyház mára enyhített a böjti szabályokon, de hamvazószerdára és nagypéntekre szigorú böjtöt ír elő: a 18 és 60 év közötti híveknek csak háromszor lehet étkezniük és egyszer jóllakniuk. E két napon és nagyböjt többi péntekén 14 évesnél idősebb tagjait arra kéri az egyház, hogy a böjti fegyelem részeként ne fogyasszanak húst.

A nagyböjt liturgikus színe a lila, amely jelképezi a liturgiában a bűnbánatot. Ugyancsak a bűnbánat jeleként marad el a nagyböjt egész folyamán a szentmisékben az alleluja, amely a liturgiában az öröm legközvetlenebb kifejeződése; a templomot ez időszakban nem díszíti virág. Az egyháznak sajátosan a nagyböjthöz kötődő szertartása a péntekenkénti keresztúti ájtatosság, amelyen a hívek mintegy végigkísérik Krisztust a kereszthalála felé vezető úton. A böjt vallásos gyakorlata a bűnbánat, a megtisztulás, az áldozat és a könyörgés fontosságát állítja középpontba, kifejezi az ember Isten iránt tanúsított szeretetét és az érte való áldozatvállalását.

Böjti lepel (lat. velum quadragesimale):
1. selyem vagy vászonlepel az oltár eltakarására. Kezdetben a szentélyrekesztő előtt v. fölött az egész szentélyt v. csak az oltárt takarta hamvazószerdától nagyszombatig. Középen függönyszerűen szétnyílt. A passió jeleneteit vagy a szenvedés eszközeit hímezték, illetve festették rá. Használata 1000 körül már bizonyítható. A 14-15. sz.: az egész nyugati egyházban elterjedt, a 17. sz.: még előfordult.

2. viola színű kendő feszületek eltakarására feketevasárnaptól nagypéntekig, a képekére nagyszombatig. A 9. sz. óta használatos. Több magyarázata van: a régi szakértők szerint azért takarják el a képeket, hogy ne vonják el a figyelmet a böjtről és a szenvedésről; mások szerint a román korpuszok dicsőségesen uralkodó Krisztusát takarták el, hogy a szenvedő Krisztusra irányítsák a figyelmet; ismét mások szerint a nagy nyilvános vezeklések maradványáról van szó. A nyilvános vezeklés korában ugyanis a hamvazás után a vezeklőket a templom előterébe vitték, hogy ne lássák a liturgiát. Amikor már az egész hívő közösség hamvazkodott, előlük a nagy böjti lepellel fedték el az oltárt, később már csak a képeket és feszületeket.

 

* * *

Köszönjük, ha – bár kisebb összegű, de rendszeres – utalással segíted hittérítő munkánkat!

Etikus Adománygyűjtő Szervezet Logó
Evangelizálunk az online térben (Metropolita), evangelizálunk az utcán (Győztes Bárány Közösség), és mélyszegénységben élő családok között, akiket élelmiszerrel, tüzelővel és taníttatással segítünk (Nyitott Ajtók Misszió), valamint egyengetjük állami gondozott gyerekek sorsát (Legyél Nevelőszülő!).
Metropolita Egyesület 3600 Ózd, Pázmány utca 6.
Nyilvántartási szám: 01-02-0016428 I Adószám: 18876842-1-05
HUF Számlaszám: 10700598-69996096-51100005

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.