Register
A password will be e-mailed to you.

Dr Udvardy György pécsi megyéspüspök rövid konferenciabeszéde az Isteni Irgalmasságról:
.
A tanítás hanganyaga letölthető innen
.
Isten irgalmából élünk. Egyáltalán létünk, újrakezdésünk, de bármi, ami az ember életében a megújulást, az életet szolgálja, Isten irgalmára vezethető vissza. A Szentírást olvasva gyönyörűséges tapasztalni, hogy az irgalommal kapcsolatban kiemelkedik és hangsúlyos Isten hűsége. Isten irgalma úgy jelenik meg, mint hűség, mégpedig úgy, mint a szikla. Sziklahűséggel van jelen az embernek az életében. Változatlanul, kiemelkedően, biztonságot nyújtóan, irányt adóan, amibe lehet kapaszkodni, amihez kötni lehet az életet, ami támpontot ad az ember életének.
.
Az isteni irgalom a Szentírásban úgy is megjelenik, ahogyan az anya együtt érez a méhében levő gyermekkel, együtt dobban a szíve, azonos az életük, vagy ahogyan a testvér együtt érez, együtt él a testvérével, tehát ami öröm az egyiknek, az öröm a másiknak, ami fáj a testvérnek vagy az anyának, az fáj a gyermekének és fordítva. Ezek a képek, az isteni irgalmat szemlélve, nagyon megragadnak, megrendítenek engem, mert ebből kiemelkedik Isten változatlansága, Isten abszolút hűsége, amit a teremtés kezdetén mindannyiunkra, mindannyiunk életére kimondott.
Isten együtt akar élni az emberrel. Gyönyörűen kézzelfoghatóvá teszi ezt számunkra a megtestesülés ténye, amelyben Isten, Fiában, Jézus Krisztusban a mi sorsunkat vállalja, egy lesz az emberek közül. Az isteni irgalommal, illetve a megtestesüléssel kapcsolatban nagyon tetszik az a megfogalmazás, hogy a megtestesülésben, mint az isteni irgalom gesztusában, arca lesz a szeretetnek. Arca születik az isteni szeretetnek. És így Isten, a maga irgalmával, együtt él az emberrel. Az isteni irgalom életet ad az embernek, és távlatot nyit az ember előtt.

Amikor a szentírási történeteket olvassuk, például a házasságtörő asszony esetét, ugyancsak kézzelfoghatóan emelkedik ki az irgalom életadó szerepe. Itt egyértelmű a törvény és az ítélet, egyértelmű a szokás. Jézus megállapítja ezt, mégis azt mondja: „Én sem ítéllek el. Menj, de többé ne vétkezzél!” (Jn 8,11) – és életet ad az embernek.

A két adós történetében ugyanez emelkedik ki, amikor az úr elengedi a szolgának a tartozását, majd ez nem teszi ugyanezt szolgatársával. Akkor az úr számonkéri: „Te gonosz szolga! Kérésedre minden adósságodat elengedtem. Nem kellett volna néked is megkönyörülnöd szolgatársadon, ahogyan én megkönyörültem rajtad?” (Mt 18,33)

Miközben az isteni irgalmat megtapasztaljuk, átéljük, szükségszerű válasz az, hogy mi is irgalmasak akarjunk lenni, hogy éltetni akarjuk a másik embert. Amikor nem pusztán a magam igazságát keresem, hanem úgy akarok a másikra tekinteni, ahogy a Jóisten. Nagyon világosan kiemeli ezt a Szentatya egyik nagyböjti üzenetében, amikor az igazságosságról elmélkedik. Rávilágít, hogy az a fajta igazságosság, amely egyenlő elbírálást próbál adni az embereknek, önmagában nem elég. Ez nem az Isten igazságosságából, Isten létéből forrásozik. Csak a nagylelkű, az élet felé vezető igazságosság az, ami képes életet adni és életre vezetni. És ez nem csupán elméleti megtapasztalás.

Két egészen közeli élményemet hagy mondjam el. Nemrégiben egy fiatalasszony pici babával keresett meg, én azt gondoltam, hogy az öröméről akar beszámolni. Ehelyett arról beszélt, hogy karácsonykor meg született a pici, majd január végén a férje bejelentette, hogy tulajdonképpen az lenne jó, ha ők külön mennének, és elhagyta. Ebbe az asszony beleegyezett, miközben szenvedett tőle, és tőlem kért tanácsot. Csak azzal tudtam bíztatni, hogy ha pusztán az igazságot nézi, az nem vezet az élethez. Ha próbál megbocsátani, ha próbál nagylelkű lenni, ha megpróbálja az életet, a kettejük összekötött életét éltetni, azért mert Isten akarja ezt a közösséget, akkor abból lehet élet. Ha csak az igazságot nézem, abból nem lesz élet. Abból szakadás lesz és sérülés lesz, nekik is, és a pici gyermeknek is.

Egy másik hasonló tapasztalat. Nemrégiben fodrásznál voltam, aki váratlanul nagyon közel hajolt hozzám, és bizalmasan elmondta, hogy nemrégen ugyancsak elhagyta a házastársa a gyerekével együtt, pedig ő mindent megtett, és most ő, bár nem volt gyakorlóan vallásos, habár gyermekkorában úgy nevelték, de azóta jár, azóta mindennap bemegy a templomba, és imádkozik a feleségéért. Azt gondolom, hogy ez a férfi az irgalomból tapasztalt meg valamit. Amikor már nem az igazságról van szó, hogy kinek van igaza, ki hibázott, ki nem hibázott, hanem hogyan lesz kettőnk kapcsolatából élet. Hogyan lesz a másik számára élet.

Még számtalan mindennapi tapasztalatot lehetne említeni, amikor az isteni irgalom kézzelfoghatóan jelenik meg. Hogyan tudjuk felismerni ezt az isteni irgalmat? Azt gondolom, hogy az alázatban. Amikor nem úgy állok Isten elé, hogy nekem érdemeim vannak, nekem jogaim vannak, hanem elfogadom a saját magam töredezettségét. És természetesen a bűnbánatban, hiszen erre buzdít bennünket éppen a nagyböjti idő is.
Még egy gondolat: mint a jelek jele, Jézus Krisztus keresztje, az isteni irgalom végtelen jele. Ami után a feltámadás az, ami értelmet ad, ami igazán jövőt ad az irgalmas gondolkodásnak.

A tanítás hanganyaga letölthető innen

* * *

Köszönjük, ha – bár kisebb összegű, de rendszeres – utalással segíted hittérítő munkánkat!

Etikus Adománygyűjtő Szervezet Logó
Evangelizálunk az online térben (Metropolita), evangelizálunk az utcán (Győztes Bárány Közösség), és mélyszegénységben élő családok között, akiket élelmiszerrel, tüzelővel és taníttatással segítünk (Nyitott Ajtók Misszió), valamint egyengetjük állami gondozott gyerekek sorsát (Legyél Nevelőszülő!).
Metropolita Egyesület 3600 Ózd, Pázmány utca 6.
Nyilvántartási szám: 01-02-0016428 I Adószám: 18876842-1-05
HUF Számlaszám: 10700598-69996096-51100005

15 hozzászólás

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.