Register
A password will be e-mailed to you.

Karácsonykor az ember bizony hajlamos a kapkodásra, és előfordul, hogy meggondolatlanul vásárolunk, képtelenek vagyunk ellenállni a "hihetetlen akcióknak" vagy hogy felelőtlenül "magunk mögött hagyjuk" a blokkot.
Hogy ne bosszankodással és szitkozódással teljenek az ünnepek, íme néhány jó tanács, hogyan vásárolj – okosan!

A vásárlásra való felkészülést érdemes már otthon elkezdeni: mit és hol szeretnénk vásárolni és körülbelül mennyi pénzt szánunk az ajándékokra.

Mindenképpen gondoljuk meg, hogy hol vásárolunk. Fontos tudni, hogy utcán, aluljárókban, illetve vásárokon, piacokon hálózatról üzemeltetett elektromos terméket nem szabad árusítani. És vásárolni sem érdemes. Nincs mód a kipróbálásra, nem biztos, hogy probléma esetén egyáltalán megtaláljuk később a kereskedőt és az ilyen helyeken a hatóság is gyakrabban talál életveszélyes vagy balesetveszélyes termékeket.

Veszélyek

Ajándékvásárlásnál is alapvető fontosságú, hogy a termék biztonságos legyen.
Műszaki cikkek esetében a leggyakoribb probléma az áramütésveszély. A terméket ebből a szempontból is indokolt alaposan átnézni. Intő jel lehet például, ha a csatlakozódugó csapjain a szigetelőgallér hiányzik, mely érintésvédelmi szempontból szükséges lenne, elfogadott, jóváhagyó jelöléseket nem tüntettek fel, a műszaki adatok és jelölések hiányosak, vagy a készülék konstrukciója és burkolatának kialakítása nem megfelelőségre utal.
Számos karácsonyi fényfüzér szerepel a hatósági tiltólistán, ezért ne vásároljunk beazonosíthatatlan, bizonytalan eredetű terméket, amelyen alapinformációkat sem találunk magyar nyelven.

Gyermekjátékok esetében is olyan terméket javasolt választani, amely megfelelő mechanikai szilárdságú, ellenáll a használat közbeni igénybevételnek anélkül, hogy eltörne vagy deformálódna, ne legyen éles éle, hegyes végződése és olyan felületi hibája, amely vágott, szúrt vagy horzsolásos sebeket okozhat. Fontos, hogy a játék csomagolóanyaga se jelentsen fulladási vagy fojtási veszélyt.

Az élelmiszerek esetében a legfontosabb információ a minőségmegőrzési, illetve fogyaszthatósági idő. Ha nem találunk erre vonatkozó tájékoztatást, vagy az adatok nem egyértelműek, ne vegyük meg a terméket.

Akciók, leárazások

A legfontosabb, hogy kiderüljön: miért került sor a leárazásra. Élelmiszereknél ilyen esetekben kiemelten fontos megnézni a minőségmegőrzési időt és mérlegelni, vajon az olcsóbban, nagyobb mennyiségben beszerzett árut el tudjuk-e fogyasztani a lejárati idő előtt.

Amennyiben a sok átárazás miatt egy termékkel összefüggésben két ár szerepel, akkor a fogyasztónak jogában áll az alacsonyabb árat fizetni. Ugyanez a helyzet akkor, ha a pénztárban magasabb ár jelenik meg a vonalkód leolvasásának eredményeképpen, ilyenkor a vevőszolgálat kell hogy visszaadja a különbözetet.
Az akciós termékre — ha nem értékcsökkent — ugyanúgy vonatkozik szavatosság vagy adott esetben jótállás, mint a nem akciósra, így reklamálni ilyen esetben is lehet. Nem mondhatja tehát azt a kereskedő, hogy akciós terméket nem lehet „visszahozni”. Kivétel ez alól természetesen az, amikor egy termék olyan hibával rendelkezik, amelyet közöltek a vásárlóval. Más hiba esetén azonban ilyenkor is érvényesíthető a szavatosság.

Blokk, nyugta, bizonylat

Ha a termék nem működik vagy a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodik, a vásárlás tényét, helyét és időpontját a nyugta, bizonylat segítségével igazolhatjuk. Minden vásárláskor kérni kell, és el kell tenni ezeket annak érdekében, hogy az utólagos jogérvényesítés ne ütközzön akadályba.

Visszaveszik? Kicserélik?

Az ünnepek után előfordul, hogy egy ajándékból több is jutott, ezért szeretnénk visszacserélni. Fontos tudni, hogy a hibátlan terméket a kereskedő sem kicserélni, sem visszavenni nem köteles. Sok helyen azonban az ünnepek után blokk, nyugta ellenében meghatározott ideig mégis megteszik ezt, ezért érdemes már a vásárláskor tájékozódni, hogy az adott üzlet hogyan áll hozzá az ilyen kérdésekhez.
Azt viszont itt is jó tudni, hogy ha a kereskedő biztosítja is a kicserélés lehetőségét, nagy valószínűséggel ezt csak blokk, bizonylat, nyugta ellenben tudja megtenni. Ezt a problémát tehát meg kell beszélni az ajándékozóval, hiszen ritka, hogy valaki a blokkot is odaadja az ajándék mellé…

Szavatosság, jótállás

Ha a termék rossz, nem működik, az ajándékok esetében is az általános szavatossági és jótállási szabályok irányadók. A nyugta — jótállásos termék esetében a jótállási jegy — megléte azonban itt is feltétele az eredményes jogérvényesítésnek.

A jelenleg hatályos szabályozás alapján a fogyasztó már első körben választhat, hogy kijavítást vagy kicserélést kér, tehát a kicserélés, mint igény teljesítésének nem feltétele a javíthatatlanság. Vagyis: a fogyasztó akkor is igényelhet cserét, ha az áru javítható.
A fogyasztó választási lehetősége csak akkor korlátozott, ha a kicserélés lehetetlen (pl. nincs azonos vagy hasonló termék a kereskedő készletében) vagy ha a csere aránytalan többletköltséget eredményezne (pl. azonnal és minimális költségigénnyel járó javíthatóság esetén).

A szavatossági jogok érvényesítésének sorrendjében második helyen áll az árleszállítás igénylésének a lehetősége, illetőleg az elállás (azaz a vételár visszakövetelése), mely utóbbira akkor kerülhet sor, ha a jogosultnak sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, illetőleg ha a korábbi igények teljesítését a kötelezett nem vállalja vagy nem tudja teljesíteni.

A reklamációra alapvetően két év áll rendelkezésre, de javasolt a hiba felfedezését követően nyomban előterjeszteni az igényt. A problémáról vetessünk fel jegyzőkönyvet, amiben rögzítjük, hogy mi mit kérünk, hogy a forgalmazó mit ajánl, és ha a kettő között különbség van, azt a forgalmazónak meg kell indokolni.
Az esetleges problémát a helyszínen rendelékezésre álló Vásárlók Könyvébe jegyezhetjük be, amire 30 napon belül az üzletnek reagálni kell. Ha a jegyzőkönyvet nem veszik fel, vagy a problémával egyáltalán nem hajlandóak foglalkozni, a területileg illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségtől kérhetünk segítséget. Ha a szavatossági igénnyel kapcsolatban vita alakul ki, döntést a békéltető testületek hozhatnak, vagy bíróságon kérhető végleges jogorvoslat.

Cikkünk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság információs anyaga alapján készült.
www.nfh.hu

* * *

Köszönjük, ha – bár kisebb összegű, de rendszeres – utalással segíted hittérítő munkánkat!

Etikus Adománygyűjtő Szervezet Logó
Evangelizálunk az online térben (Metropolita), evangelizálunk az utcán (Győztes Bárány Közösség), és mélyszegénységben élő családok között, akiket élelmiszerrel, tüzelővel és taníttatással segítünk (Nyitott Ajtók Misszió), valamint egyengetjük állami gondozott gyerekek sorsát (Legyél Nevelőszülő!).
Metropolita Egyesület 3600 Ózd, Pázmány utca 6.
Nyilvántartási szám: 01-02-0016428 I Adószám: 18876842-1-05
HUF Számlaszám: 10700598-69996096-51100005

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.