Végére ér a tücsöknóta – iskolakezdés zökkenőmentesen Mindenki ismeri a Tücsök és a Hangya c. mesét, melyben a játékos, gondtalan Tücsök csak a pillanatnak él, és kineveti az előrelátó, gondos Hangyát, aki – bár még tart a nyár – már felkészül az őszre, melynek akkor még híre –nyoma sincs. Aztán elkövetkezik a felismerés, hogy bizony már késő, és a Tücsök kitéve az elemeknek (hidegnek, éhezésnek, tehát fizikai stressznek), saját erőforrások híján kénytelen a Hangya jóindulatára hagyatkozni. Ha a fenti történetet az iskolakezdéshez hasonlítjuk, úgy az a gyermek, aki nincs hozzászoktatva a rendszeres életritmushoz, óriási váltásnak, stressznek van kitéve az iskolakezdés első néhány hetében. Ennek következményeként koncentrációs nehézségei lehetnek, és sikertelenségekkel, kudarccal indul az év. Ez a szülőket is csalódottá teszi és frusztrációtoleranciájuknak megfelelően a tanárok, az iskola, vagy a gyermek hibájának róják fel, ami megrontja a tanár-diák, vagy gyermek-szülő kapcsolatot, és a gyermek eredményességét tovább rombolja. Saját erőforrás – önbizalom, kiegyensúlyozottság, sikerélmények – híján a tanár jóindulatára, türelmére, segítségére van utalva… Ne felejtsük el, hogy kicsi gyermekeink borzasztóan meg akarnak felelni nekünk, így rajtunk múlik valójában, hogy örömteli vagy stresszes ősze lesz-e csemeténknek. A szülő dolga, hogy előrelátó „hangyaként” hozzászoktassa a gyermeket az iskolakezdéssel járó változásokhoz. Mit tegyünk hát? . 1. Augusztus utolsó 2 hetétől már lehet az alvásidővel foglalkozni, hozzászoktatni gyermekünket ahhoz, hogy mindig ugyanabban az időben feküdjön le és keljen fel. . 2. Jó ötlet játékos formában foglalkozni az előző év főbb ismereteinek átismétlésével, és ha már az új könyveket is beszerezték, érdemes gyermeknek, szülőnek együtt átlapozni a tartalomjegyzéket, fejezetcímeket, illusztrációkat, hogy képbe kerüljenek, miről is lesz szó az év során. Életkor alapján érdemes a gyermekeket megkérni, hogy fogalmazzák meg, mi az, ami felkeltette az érdeklődésüket, milyen kérdésekre szeretnének választ kapni azzal a tananyaggal kapcsolatban. . 3. Számtalan dolog felmerülhet, amire érdemes felkészülni: pl. az önálló közlekedésre: milyen útvonalon, milyen járművel tud önállóan utazni, hol és hogyan történik az étkezés. . 4. Itt van a zsebpénz kérdése is, ilyenkor kell átgondolni, mire is költheti a zsebpénzét csemeténk, és mennyi az ideális összeg, ami se nem túl sok, se nem kevés még. Kitalálhatunk zsebpénz-kiegészítő "pluszmunkákat" is: szemétlevitelért, különböző "strapás" házimunkákért bezserezhető pár plusz forint, amiből összejöhet az a vágyva vágyott márkás edzőcipő.. stb 5. Végül – de egyáltalán nem legutolsósorban – gondoljuk át az egész család időbeosztását. A különórákat, amikre a gyerekek járni fognak, ki megyx majd értük, mikor kell vigyázni rájuk. A lényeg, hogy beszélgessenek, ki hogyan képzeli, mit szeretne, hogyan lenne hatékony a megoldás, készítsenek tervezetet, amihez a család minden tagja tudja tartani magát. Ha ez még nem gyakorlat a családban érdemes lehet szakemberrel szülő/családkonzultációt tartani. Jó terv esetén a gyermek akkor is tudni fogja a dolgát, ha a szülő éppen nem elérhető és nem tudja óráról –órára kontrollálni az időbeosztását. Ha a gyermeket önállósághoz szoktatjuk, a szülőnek is több ideje marad, nem fogják elsodorni a mindennapok és marad idő játékra, beszélgetésre, mely során egymás aktuális élményeit és nehézségeit is megismerhetik. A szülő időben fog tudni segíteni gyermekének, ha szükséges. De ehhez elengedhetetlen, hogy ne aggódjunk túl sokat, hanem bízzunk a gyermekünkben – és ő örömmel igyekszik majd rászolgálni erre a bizalomra. . A hatékonyan működő személy, család, közösség, a közösen elért eredmények, átélt élmények hozzásegítenek bennünket ahhoz, hogy megtaláljuk a mindennapok örömeit és hogy az őszi rövidülő nappalok, a borongósabb idő ne üljön rá hangulatunkra. . Ősz eleje is tervezési időszak szokott lenni életünkben, végiggondoljuk mit szeretnénk elérni az új tanévben, vagy az év végéig, és hogy hogyan érhetjük el céljainkat. Aki nem képes arra, hogy hatékony tudna lenni ebben és kívülről várja a megoldásokat, azt óhatatlanul fenyegeti az őszi depresszió. A nyár feledteti e működésmódbeli nehézségeket, hiszen a környezet, a természet tálcán nyújtja az örömöket, amit csak el kell venni és élvezni (gyümölcsök, napsütés, víz stb.), amit bizony ősszel már nekünk kell összegyűjtögetnünk: nincs tovább ingyen kenyér, erőt kell feszíteni érte. Csakúgy mint azért, hogy rávegyük magunkat egy beszabályozottabb életre ennek megteremtése érdekében. Tóth Krisztina Családterapeuta 06-30-4731441 stresszmester@gmail.com * * * Köszönjük, ha – bár kisebb összegű, de rendszeres – utalással segíted hittérítő munkánkat! Add meg elérhetőségedet, ezzel is segíted a szervezet munkáját, így tudunk értesíteni a projekt megvalósulásáról. Támogatás rendszeressége*Havi támogatásEgyszeri támogatásTámogatás összege*1000 Ft3000 Ft5000 FtEgyedi összegTámogatás összege*1000 Ft3000 Ft5000 FtEgyedi összegEgyedi összeg* Egyedi összeg* Név* Vezetéknév Keresztnév Email* Személyes üzenet* Elfogadom a Támogatási, adatkezelési, és adattovábbítási feltételeket Az Ön által adományozott összeg 0 Ft PhoneEz a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni. Δ Evangelizálunk az online térben (Metropolita), evangelizálunk az utcán (Győztes Bárány Közösség), és mélyszegénységben élő családok között, akiket élelmiszerrel, tüzelővel és taníttatással segítünk (Nyitott Ajtók Misszió), valamint egyengetjük állami gondozott gyerekek sorsát (Legyél Nevelőszülő!). Metropolita Egyesület 3600 Ózd, Pázmány utca 6. Nyilvántartási szám: 01-02-0016428 I Adószám: 18876842-1-05 HUF Számlaszám: 10700598-69996096-51100005 Válaszolj Válasz elvetéseAz e-mail címed nem publikáljuk.KommentelésNév* Email cím* Weboldal Δ